سفارش تبلیغ
صبا ویژن

87/4/2
3:36 عصر

اموزش گیتار

بدست علیزاده در دسته

به امید خدا قرار شد که از امروز کار آموزش گیتار رو شروع کنیم... من سعی میکنم مطالب رو کاملا واضح بیان کنم... طوری که اگر کسی حتی تازه میخواد شروع به یادگیری کنه براش سخت نباشه.
قرار بود که آموزش پاپ رو داشته باشیم... پس من قبل از همه چیز یه تعریف کوتاه از موسیقی پاپ بکنم تا یه ضمینه داشته باشیم.

موزیکی پاپ در حقیقت موزیک و موسیقی عمومی و مردمی هست. در موسیقی پاپ ما بیشتر کارمون با آکوردها و ریتمهاست... شاید این تصور در ذهن پیش بیاد که پاپ سبک راحتی هستش... اما در حقیقت هر سبکی دشواری خودش رو داره. سرعت عمل... دقت و شاید بشه گفت که قدرت در سبک پاپ شرطهای الزامی هستند. البته در مورد این سبک توانایی تغییر در سبک و روشهای آموزش زیاده. در مورد ریتمها هم تنوع ریتمها بسیار زیاده. اما تنها چیزی که در
سبک پاپ اهمیت فوق العاده ای داره حفظ آهنگ و وزن آهنگ هست که این توانایی بالایی و در عین حال قابل کسبی رو میخواد. هر کس که اراده کنه و تمرین رو در درجه اول کارها و اهداف خودش قرار بده بی شک میتونه در موسیقی و در هر کار دیگری موفق باشه. با امید به اینکه بتونم گامی در جهت آشنا شدن شما با سبک پاپ داشته باشم درسمون رو شروع میکنیم.

یه چیزی رو یادم رفت بگم... مطمئنا من در کارم اشکالاتی دارم. دوست دارم رک و راست بهم بگید و از اساتید دیگری هم که این آموزشها رو احتمالا میخونن خواهش میکنم اگر جایی موردی داشت یا من اشتباه گفتم تذکر بدن که خدایی نکرده اشتباهی پیش نیاد.
در آخر هم از لطف آقا حامد تشکر میکنم که همیشه حامی بودن.

خوب درس رو از نت شناسی در موسیقی و طرح کلی اونها شروع میکنیم.

در موسیقی ما یک طرح کلی از نت ها داریم که طی فواصلی از یکدیگر قرار میگیرند. این فاصله ها به شکلی هستند که فاصله ? نت مجاور ?/? پرده هستش. در کل من ?? نت داریم. شکل قرار گیری این نتها به این شکل هست:

ر –دو- سی -لا -سل –فا- می- ر- دو

DO- RE- MI- FA- SOL- LA -SI

تمامی فاصله بین این ? نت ? پرده هست به جز فواصل بین(mi) تا (fa) و (si) تا (do).

درسته قبلا گفتیم که فاصله بین هر ? نت نیم پرده هست. اما بین این نتهایی که نتهای پایه موسیقی هستند نتهای دیگری هم وجود دارند که فواصل بین نتها رو نصف میکنند. البته باز هم همان استثناها وجود داره. یعنی بین (mi) تا (fa) و (si) تا (do) نت دیگری وجود نداره.

این نتهایی که این فواصل رو نصف میکنن توسط دیز که با شکل (#) نشان داده میشود و بمل که با شکل (‌b) نشان داده میشود نشان داده میشود. دیز همواره نیم پرده به جلو میبره و بمل نیم پرده به عقب... به طور مثال فاصله بین نتهای (sol) تا (la) رو نتهای (sol#) و(lab) پر کرده این که البته این 2 نت یکی هستند و 2 تا به حساب نمیان. این نتها این فاصله یک پرده میان 2 نت پایه رو به 2 نیم پرده نقسیم میکنند.
پس در حقیقت در مورد استثنا ها (می#) همان (فا) میشه. چون فاصله بین (می) و (فا) نیم پرده بود و وقتی (می) توسط (#) نیم پرده جلو بره میشه همون (فا(

خوب این در مورد طرح کلی نتها بود. حالا در مورد گیتار صحبت میکنیم.

اول از همه بگم که به 3 سیم بالای گیتار که صدای بم دارن میگن Bass و به 3 سیم نایلونی پایین گیتار که صدای زیر میدن میگن String.

طریقه شمارش سیمها هم از اول سیم از پایین هست و تا آخرین سیم Bass که سیم 6 هست ادامه پیدا میکنه. طرح نتها در سیمهای گیتار به این شکل هست:

String 1 :سیم (1) : می زیر : E

String 2 : سیم (2) : سی : B
String 3 : سیم (3) : سل : G
Bass 1 : سیم (4) : ر : D
Bass 2 : سیم (5) : لا : A
Bass 3 : سیم (6) : می بم : E

ملاحظه میکنید که صدا از بالا یعنی از سیم 6 به پایین رو به بم شدن میگذاره.
نت ها از سیم 6 به پایین به شکل زیر میشه : می لا ر سل سی می.
که برای بهتر حفظ شدن این نتها اون رو به این شکل میخونن: ملا رسول سیمی:

حالا اگر بخوایم یک فرت (Fret) دلخواه روی دسته و روی یک سیم دلخواه رو انتخاب کنیم و نام نت اون رو بدونیم باید به طریقه زیر عمل کنیم.


فرت همان میله های فلزی باریکی هست که روی دسته رو به فواصل متعدد تقسیم میکنه

 

-1 نت اون سیم رو در نظر میگیریم. از روی کوکها که در قبل توضیح دادم! (همان نت سیمهایی که گفته شد!) (برای ابتدا از روی طرح کلی نتها)

-2 با توجه به این که فاصله هر فرت نیم پرده هست و با توجه به طرح کلی نتها که در ابتدا گفته شد، نیم پرده نیم پرده به سمت پایین دسته میرویم تا به نت دلخواه برسیم.
به طور مثال فرت ده روی سیم چهار نت (دو) میباشد. توجه داشته باشید که کوک این سیم (ر) هستش.
یا فرت چهار روی سیم پنج نت دو دیز (دو#) هستش.

این در مورد نتها روی دسته گیتار بود. با تمرینات میتونید خیلی سریع این درس رو یاد بگیرید.
به طور مثال برای خودتون روی فرتهای مختلف و با سیمها مختلف به جستجوی نتها برید.

من در درس بعدی طرح کلی کلیه سیمها و فرتها رو براتون میفرستم. به شکلی که دیگه مورد و ایرادی در این باره نداشته باشید.

خوب درس امروزمون تموم شد. نمیدونم برای روز اول بد بود با خوب. ولی خوب اگر شما کمک کنید و پیشنهاد و انتقادهاتون رو بگید سعی میکنم که بهتر بشه.

درس بعدی در مورد اصول آکورد شناسی هستش.

پس تا بعد...